-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)
-آيات برائت از مشركين در چه سالي در چه روزي توسط چه كسي قرائت شد؟
(0)
-لطفاً راجع به آيه قرآن كه مي فرمايد كل من عليها فان و يبقي وجه ربك ذلجلال و الا كرم و گفته شاعر كه مي گويد در هر دو جهان فقط خداي ماند و بس و باقي همگي كل من عليها فانذ توضيح فرمايد ؟(0)
-2-چرا ما مسلمانان در نماز در آيه ي اهدناالصراط المستقيم به صورت جمعي دعا ميكنيم و از ضمير جمع استفاده مي نمائيم ؟(0)
-1- در آيه مباركه { انا انزلناه في ليله القدر } ضمير «ه » در انزلناه به كجا بر مي گردد و استناد آيه به انزال قرآن در كجاي آن مي باشد ؟(0)
-- چرا در قرآن « فيه هدي للمتقين » آمده پس غير متقين چگونه به هدايت برسند ؟(0)
-آيا در مورد عمر و ابوبكر آيه اي در قرآن وجود دارد؟(0)
-فصيح ترين آيه قرآن كدام است؟
(0)
-مقصود از اين آيه كه: «محمّد پدر هيچ يك از مردان شما نيست» چيست؟
(0)
-آيات مختلفي كه بيانگر خلقت انسان است و مثلاً در برخي از آنها خلقت انسان از خاك و در برخي از آب دانسته شده است، چگونه توجيه مي شود؟
(0)
-آيا اين كه در قرآن آمده است: «لن يصيبنا اِلاّ ما كتب الله لنا;(1) هيچ حادثه اي براي ما رخ نمي دهد مگر آنچه خداوند برايمان مقدّر كرده است.» با اختيار انسان سازگار است؟
(0)

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.

  کد مطلب:46617 شنبه 1 فروردين 1394 آمار بازدید:24

قرآن مجيد ميفرمايد: آنان كه از روي جهالت گناهي مرتكب شده و توبه كردند، خداوند آنان را ميبخشد. آيا جهالت آن است كه انسان عواقب گناه را نداند و مرتكب شود؟

امام صادق(ع) در مورد آيات مربوط به جهالت فرموده: گناهي است كه بنده خدا آن را انجام ميدهد، اگر چه از حكم آن آگاه باشد، ولي آن گاه كه تصميم ميگيرد عمل خلافي را انجام دهد، در واقع جاهل است

حضرت به جريان يوسف(ع) و برادرانش اشاره ميكند كه وي به برادرانش گفت: آيا به خاطر داريد ستمي كه بر يوسف و برادرش روا داشتيد، درحالي كه همگان جاهل بوديد.(1) برادران يوسف همگي قبح و زشتي ظلم را درك ميكردند، ولي به دليل خودخواهي يا حسادت يا هوس چنان برخورد كردند كه گويي نسبت به زشتي كار خود ناآگاه بودند.(2) با اين بيان معلوم ميشود كه مراد از جهل در آيه توبه،(3) جهل در مقابل علم نيست، بلكه جهل در مقابل عناد و لجاجت و تكبر است، يعني عملي كه از روي هوس انجام گرفته باشد، پس از ندامت و تحقق توبه، قابل بخشش است.

غالباً كلمه جاهل و جهالت در موردي به كار ميرود كه انسان آگاه و دانا است اما آگاهي او نسبت به زشتي كار تأثيري در او نميگذارد، بلكه بسان افراد ناآگاه از زشتي، كارهاي بد را انجام ميدهد، گويي اساساً اين فرد، از زشتي كردار خود آگاه نيست و آن را يك كار زيبا و پسنديده ميانديشد.(4)

پينوشتها:

1 - يوسف (12) آيه 89.

2 - بحارالانوار، ج6، ص 32.

3 - نساء (4) آيه 17.

4 - جعفر سبحاني، منشور جاويد، ج8، ص 237.

مطالب این بخش جمع آوری شده از مراکز و مؤسسات مختلف پاسخگویی می باشد و بعضا ممکن است با دیدگاه و نظرات این مؤسسه (تحقیقاتی حضرت ولی عصر (عج)) یکسان نباشد.
و طبیعتا مسئولیت پاسخ هایی ارائه شده با مراکز پاسخ دهنده می باشد.